اتوماسیون بازاریابی (مارکتینگ اتومیشن)

"زمان کمتری را صرف بازاریابی کنید تا زمان بیشتری برای رشد کسب و کار داشته باشید!

اگر با رشد ورودی های کانال های بازاریابی مواجه هستید و احساس میکنید که با رشد و افزایش ورودی ها و دیتاها فعالیت های مارکتینگ منظم انجام نمیشه، کم کم ارتباط کسب و کار شما با مشتریان در حال فاصله گرفتنه، تعداد اس‌ام‌اس ها و ایمیل های ارسال شده و باز نشده به کاربران بیشتر میشه و  دنبال ایده و راه کار حل این مشکل هستید این مقاله برای شما نوشته شده!

ممکن که اتوماسیون بازاریابی همون چیزی باشه که شما الان بهش نیاز دارید! و اگر همینطور باشه باید به شما بگم که قرار نیست فعالیت اضافه ای برای حل این موضوع انجام بدید. فقط کافیه یکسری کارهارو دیگه انجام ندید و ببینید همه‌چیز چطور دوباره عالی میشه 🙂

نیاز به مشاوره دارید؟

lاتوماسیون بازاریابی (مارکتینگ اتومیشن) چیست؟

به عبارتی ساده، استفاده از نرم افزارهایی که وظیفه و کاربرد اون‌ها اتوماسیون کردن یک‌سری فعالیت ها و تسک های تعیین شده هستش مارکتینگ اتومیشن و یا اتوماسیون بازاریابی گفته میشه. این نرم افزار ها با انجام تسک ها به شما زمان بیشتری برای تحلیل و بهینه سازی فرایند مارکتینگ میدن تا هرروز وضعیت عملکرد کسب و کار شما بهتر و بهتر بشه.

همچنین بسیاری از این ابزارها از تکنولوژی هایی مثل هوش مصنوعی استفاده میکنند تا به شما پیشنهاداتی در خصوص بهینه کردن نرخ تبدیل و چگونه انجام دادن کارها به شکلی بهتر میدن. برای آشنایی با این مفهوم چند مثال کوتاه آورده شده:

  • بهترین زمان ارسال برای افزایش شانس دیده شدن و باز شدن پیام ها و ایمیل شما
  • شخصی سازی تعامل با کاربران بر اساس تحلیل رفتار کاربر
  • ارسال متن و اعلان 
  • و …

با استفاده از نرم افزارها و سیستم های اتوماسیون بازاریابی میتونید کانال های مختلفی رو در عین یکپارچگی مدیریت کنید و این فعالیت های تکراری از دوش خودتون و تیم بازاریابی بردارید. این کانال‌ها میتونن شامل کانال بازاریابی ایمیلی، شبکه های اجتماعی، پیامک، پوش نوتیفیکیشن و اپ نوتیفیکیشن، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، باشگاه مشتریان و حتی نحوه تعامل وب‌سایت شما با کاربران باشد!.

فهرست مطالب

مزایای بازاریابی عملکرد

صرفه جویی در زمان

با برون سپاری فعالیت های پرتکرار به ربات شخصی خود زمان خود را صرف بهینه سازی کنید 🙂

کاهش خطاهای مارکتینگ

از مزایای اتوماسیون بازاریابی کاهش خطاهای محتمل در مارکتینگ می‌باشد

بهبود ارتباط با مشتری

با ارسال پیام های شخصی‌سازی شده در زمان مناسب ارتباط بهتری با کاربران می‌سازید

بهبود تجربه کاربری

از دیگر مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی بهبود تجربه کاربری مشتریان شما می‌باشد

اتوماسیون فرایند بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ اتومیشن)

بیایید کمی عمیق تر به روش های مختلف استفاده از اتوماسیون بازاریابی (مارکتینگ اتومیشن) بپردازیم. اتوماسیون ایمیل یکی از رایج ترین مواردی هستش که احتمالا در بسیاری از وب‌سایت ها دیده ایم و حتی به احتمال خیلی زیاد خودمون هم ازش استفاده میکنیم.

یکی از رایج ترین روش های اتوماسیون ایمیل، ایمیل های خوش‌آمد گویی در حین ثبت نام و یا اعلان ثبت موفق سفارش به کاربر هستش. شاید فکر کنید که این تنها کاربرد ایمیل اتومیشن باشه، اگر اینطور فکر میکنید و به فکر گذشتن از این بخش هستید باید بگم که عجله نکنید! کمی جلوتر احتمالا سوپرایز میشید!!

 

سناریو و شرایط اجرای ایمیل اتومیشن

 

این نوع تعاملات از جنس خوش‌آمد گویی ارسال پیام ثبت سفارش و پرداخت موفق یک اتفاق ساده ای در فضای اتوماسیون تعامل با کاربر هستش. اگر بخوایم عمیق‌تر و کمی حرفه‌ای تر از این ابزار استفاده کنیم ما میتونیم که با استفاده از این ابزار تعاملاتی بسیار حرفه‌ای و کاربردی از جنس زیر داشته باشیم:

  • ارسال کد تخفیف برای ترغیب تکمیل خرید کاربرانی که ثبت خرید رها شده و سفارش پرداخت نشده دارند
  • پیشنهاد محصول و تخفیف برای محصولاتی که کاربر طی ۱ هفته گذشته مشاهده کرده
  • ارسال خبرنامه و محتوای هفتگی بر اساس علاقه کاربر به موضوعات وبلاگ وبسایت
  • ارسال ایمیل به کاربرانی که بیش از یک بازه زمانی به وبسایت/اپلیکیشن سر نزده اند و جلوگیری از ریزش کاربران و مشتریان
  • ارسال پیشنهاد ویژه برای خرید محصولات مکمل خرید قبلی کاربر (Cross-Sell & Upsell)
  • تبریک مناسبت های خصوصی کاربر مثل تولد
  • و… 

حالا که با نحوه کارکرد سیستم اتوماسیون هوشمند بر اساس شرط و شروط و شرایط بسیار منحصر بفرد و سفارشی آشنا شدید درک ادامه مطالب برای شما بسیار ساده خواهد بود و می‌توانید تشخیص دهید که بهترین روش ارتباط با کاربر میتواند از چه روش و طریقی (ایمیل، اس‌ام‌اس، پوش نوتیفیکیشن و…) انجام شود. در ادامه به معرفی دیگر کانال های ارتباطی همراه با مثال ها می‌پردازیم

اتوماسیون پیامک - اس ام اس اتومیشن

اتوماسیون پیامک می تواند برای ارسال یادآوری، تایید قرار ملاقات، تایید پرداخت و ثبت سفارش، اطلاع از وضعیت سفارش/پشتیبانی/درخواست و یا پیام های شخصی سازی شده کوتاه و متنی که در قالب متن و بدون تصویر مناسب است برای ارتباط با کاربران و مشتریان شما استفاده شود.

خودکارسازی اعلان‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا کاربران و مشتریان خود را با کسب و کار خود خود در تعامل و ارتباط نگه دارید تا روند حفظ کاربر و جلوگیری از ریزش کاربران و مشتریان را بهبود بدید. همچنین معمولا نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و باشگاه های مشتری قابلیت این را دارند که به پنل اس ام اس و پیام کوتاه شما متصل شوند تا بتونید سناریو های یکپارچه و منظمی برای بهبود ارتباط با کاربران طراحی کنید و تعامل کاربران رو با وب‌سایت افزایش بدید.

مزایای اتوماسیون بازاریابی - مارکتینگ اتومیشن

در کنار تمام مزایا و خوبی هایی که راجع به اتوماسیون صحبت شد میتوان به موارد دیگری که به شکل اثرات جانبی و در طولانی مدت از استفاده اتوماسیون بازاریابی در کسب و کار شکل خواهد گرفت اشاره کنیم. استفاده از اتوماسیون بازاریابی در طولانی مدت علاوه بر جلوگیری از خطاهای احتمالی ساعت ها زمان ذخیره شده نیز به وجود خواهد آورد تا بتوانید زمان خود را برای تمرکز روی چیزهای مهم تر مانند طراحی استراتژی و کمپین های خلاقانه صرف کنید. 

علاوه بر این موارد با استفاده از مارکتینگ اتومیشن نتیجه ای که در دراز مدت به دست خواهید آورد ساختن یک تجربه شخصی و نزدیک با مشتریان خود می‌باشد که به حفظ و نگهداری آنها و همچنین افزایش سطح وفاداری و شاخص NPS که میتواند یک کابوس و مشکل برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ باشد کمک بسیار زیادی می‌کند

(NPS معیاری است که میزان احتمال اینکه مشتریان شما برند شما را به دیگران توصیه کنند را اندازه گیری می کند.)

مزایای اتوماسیون بازاریابی
مزایای مارکتینگ اتومیشن

سگمنت بندی و تقسیم بندی دقیق کاربران

تقسیم بندی کاربران (segmentation) به گروه های مختلف با ویژگی های مشخص یکی از مفاهیم و ویژگی های مهم و البته جذاب مارکتینگ اتومیشن می‌باشد!. با تقسیم بندی مشتریان خود به گروه های مختلف بر اساس رفتار، سن، الگو خرید، میزان وفاداری، جنسیت، شهر و موقعیت مکانی و … می توانید کمپین های بازاریابی هدفمندتری ایجاد کنید، پیام های دقیق و شخصی تری ارسال کنید و احتمال تعامل کاربران با پیام، کمپین و کسب و کارتان را افزایش دهید.

پلتفرم و ابزارهای اتوماسیون بازاریابی

پلتفرم ها و ابزارهای اتوماسیون بازاریابی (مارکتینگ اتومیشن) بسیاری از جمله HubSpot, Zoho, WebEngage و … در دسترس هستند (۲ نمونه از پلتفرم های اتوماسیون بازاریابی ایرانی سگمنتینو و اینترک میباشند). این پلتفرم‌ها طیف وسیعی از ویژگی‌ها از جمله بازاریابی ایمیلی، شبکه های اجتماعی و تجزیه و تحلیل را ارائه می‌دهند. 

انتخاب پلتفرم مناسب به نیازها و بودجه کسب و کار شما بستگی دارد و ممکن است حتی استفاده از این پلتفرم ها برای شما گران باشد و در ابتدا توجیه مالی نداشته باشد. همینطور نداشتن دانش و تجربه در خصوص نحوه پیاده سازی استراتژی و انتخاب ابزارهای پیچیده ممکن است باعث شود که نتوانید تا بهترین بازخورد را دریافت کنید.

پلاگین رایگان و حرفه ای مارکتینگ اتومیشن برای وردپرس

«اگر از CMS وردپرس برای مدیریت وب‌سایت استفاده میکنید و در کل وب‌سایتی وردپرسی دارید خبر خوب این هستش که می‌تونید از چند پلاگین مارکتینگ اتومیشن حرفه‌ای و رایگان مخصوص وردپرس استفاده کنید. و خبر خوب بعدی این هستش که من در حال ساختن آموزش نصب، راه‌اندازی و چگونگی راه‌اندازی استراتژی اون هستم که میتونید با ارسال کامنت در انتهای این صفحه و نوشتن ایمیل خودتون در مشخصات از منتشر شدن این آموزش با خبر بشید.»

deploying marketing automation
پیاده سازی مارکتینگ اتومیشن برای وردپرس
میلاد نصیری
میلاد نصیری
درحال سپری کردن ششمین سال از مسیر شغلی‌ام در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستم. در دو سال گذشته بر حوزه پرفورمنس مارکتینگ و مارکتینگ اتومیشن متمرکز بودم تا بتونم با تکیه بر دیتا راه‌حل های داده محوری به کسب و کارها ارائه دهم. در اینجا دانش و تجربیاتم را به اشتراک می‌ذارم.

نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به عبارتی ساده، استفاده از نرم افزارهایی که وظیفه و کاربرد اون‌ها اتوماسیون کردن یک‌سری فعالیت ها و تسک های تعیین شده هستش مارکتینگ اتومیشن و یا اتوماسیون بازاریابی گفته میشه.

ذخیره زمان، کاهش خطاهای مارکتینگ، افزایش فروش، بهبود ارتباط با مشتری، ساختن تجربه کاربری شخصی و خوب با کاربران، افزایش نرخ تبدیل و بسیاری از تاثیرات بزرگ و کوچک که در صفحه مارکتینگ اتومیشن توضیح داده شد

با استفاده از نرم افزارها و سیستم های اتوماسیون بازاریابی میتونید کانال های مختلفی رو در عین یکپارچگی مدیریت کنید و این فعالیت های تکراری از دوش خودتون و تیم بازاریابی بردارید. این کانال‌ها میتونن شامل کانال بازاریابی ایمیلی، شبکه های اجتماعی، پیامک، پوش نوتیفیکیشن و اپ نوتیفیکیشن، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، باشگاه مشتریان و حتی نحوه تعامل وب‌سایت شما با کاربران باشد!.

سوالات متداول

لیست سوالات متداول را مشاهده کنید و اگر پاسخ خود را پیدا نکردید برای ما کامنت بگذارید تا به سوال شما پاسخ بدیم.

نیاز به مشاوره دارید؟