72 Digital Marketing Agency Logo

بازاریابی عملکرد
(پرفورمنس مارکتینگ)

به حداکثر رساندن بازده سرمایه گذاری های بازاریابی شما

پرفورمنس مارکتینگ نوعی بازاریابی آنلاین است که در آن تبلیغ‌کننده برای نتایج مبتنی بر عملکرد به یک شرکت وابسته (مثل آژانس های تبلیغاتی و اد نتورک‌ها) پول پرداخت می‌کند. این بدان معناست که تبلیغ‌کننده به ازای هر سرنخ، فروش یا سایر اقداماتی که در نتیجه تلاش‌های بازاریابی انجام می‌شود، به شرکت وابسته هزینه پرداخت می‌کند. تبلیغ‌کننده تنها زمانی به شرکت وابسته پول پرداخت می‌کند که تلاش‌های بازاریابی آنها نتیجه‌ای داشته باشد و این را راهی مؤثر برای مدیریت هزینه‌های تبلیغاتی کند. (شاپی‌فای)

نیاز به مشاوره دارید؟

بازاریابی عملکرد (پرفورمنس مارکتینگ) چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ (performance marketing) که در فارسی به آن “بازاریابی عملکردی” نیز گفته میشود رویکردی و روشی است در تبلیغات دیجیتال که هدف و تمرکز آن به حداکثر رساندن بازده سرمایه گذاری های بازاریابی است. این روش و رویکرد در خدمت  ” بازاریابی دیجیتال ” میباشد و نوع متفاوتی از مارکتینگ نیست و به نوعی میشه به این شکل تعریفش کرد که پرفورمنس مارکتینگ یعنی ” در تبلیغات آنلاین و دیجیتال به ازای هر لید، فروش، ترافیک، تبدیل‌ها (conversion) ثبت نام و هر رویداد و اکشن دیگه ای که برای کمپین تعریف شده پول پرداخت کنیم ” این رویکرد به برگزار کننده کمپین و تبلیغات کننده این قدرت رو میده که با استفاده از روش و بازار های مناسب تمام اتفاقات و رویدادهای اتفاق افتاده رو اندازه گیری کنه و در بهینه سازی و تصمیم گیری در تبلیغات از اونها استفاده کنه.

فهرست مطالب

مزایای بازاریابی عملکرد

افزایش فروش

با درک درست از جامعه هدف خریداران خود و تمرکز تبلیغات بر این گروه فروش خود را افزایش دهید

بهینه سازی نرخ تبدیل

استفاده از ابزارهای تحلیل دیتا و رفتار کاربران این امکان را میدهد تا نرخ تبدیل خود را بهبود دهید.

رشد سریع

تصمیم های داده محور، بهینه سازی کانال ها و نرخ تبدیل همگی به رشد کسب و کار شما سرعت میدن

استفاده بهینه از بودجه

با شناسایی کانال های مناسب تبلیغات و استفاده از آنها بهترین بازگشت سرمایه را تجربه کنید

اصطلاحات رایج در بازاریابی عملکرد

در ادامه به تعریف تعدادی اصطلاح رایج که در کمپین ها و تعریف آنالیز داده‌ های کمپین استفاده میشود آشنا خواهیم شد.

Return On Investment – ROI (بازده سرمایه‌گذاری): معیاری که بازده سرمایه گذاری را در یک کمپین بازاریابی اندازه گیری می کند.

A/B Test: امتحان آزمایشی دو نسخه از یک متن، بنر، قیمت رابط کاربری و..  برای تعیین عملکرد بهتر و انتخاب نسخه مناسب‌تر.

Conversion: فرایند تبدیل و طی شده از بازدیدکننده وب‌سایت به یک اقدام دلخواه مانند خرید، پر کردن یک فرم و…

Call To Action – CTA (دعوت به اقدام): این اصطلاح مربوط به دعوت و فراخوانی است که ما از کاربر میخواهیم آن را انجام دهد، این دعوت به اقدام می‌تواند متن «افزودن به سبد خرید» ، «بیشتر بخوانید» و … باشد. 

Impression: تعداد نمایش و دیده شدن تبلیغات و بنر های ما در مدیوم و رسانه های مختلف می‌باشد که کاربر آن را مشاهده کرده است. این فاکتور ممکن است در مدیوم های مختلف، معیار های متفاوتی برای اندازه گیری داشته باشد. (برای مثال اگر شما در سرچ کنسول بخواهید این معیار را اندازه گیری کنید ممکن است با تبلیغات بنری که در کمپین خود استفاده میکنید متفاوت باشد «بیشتر بخوانید» )

Click: تعداد کلیک های دریافتی شما بر روی تبلیغات

Click Through Rate – CTR (نرخ کلیک): CTR تعداد کلیک های دریافتی تبلیغ شما در قبال تعداد دفعاتی که نمایش داده شده است که فرمول آن به این شکل است:

کلیک ÷ ایمپرشن (تعداد نمایش) = CTR

اصطلاحات مربوط به پرداخت و هزینه در بازاریابی عملکردی

در بازاریابی عملکرد پرداخت هزینه منوط به تکمیل شدن یک اقدام از سمت کاربر است، به این شکل که شما بر اساس یک‌سری اقدامات از پیش تعیین شده در تبلیغات و کمپین هزینه پرداخت می‌کنید. برخی از معیارهای پرداخت به شرح ذیل است:

Cost Per Action – CPA (هزینه هر اقدام): هزینه هر اقدام تکمیل شده، مانند فروش یا سرنخ.

Cost Per Click – CPC (هزینه هر کلیک): هزینه هر کلیک روی یک تبلیغ. مثال: تبلیغات گوگل ادز، کلیکی و…

Cost Per Engagement – CPE (هزینه هر تعامل): هزینه هر تعامل با یک تبلیغ، مانند لایک، نظر یا اشتراک گذاری.

Cost Per Impression – CPI (هزینه به ازای هر نصب): هزینه هر نصب اپلیکیشن.

Cost Per Lead – CPL (هزینه هر سرنخ): هزینه هر سرنخ تولید شده از یک کمپین بازاریابی.

Cost Per Order – CPO (هزینه هر سفارش): میانگین هزینه‌ی هر سفارش ثبت شده از طریق کمپین.

موفقیت در پرفورمنس مارکتینگ

بازاریابی عملکرد با مجموعه ای از معیارها و اصطلاحات می‌تواند بسیار پیچیده به نظر برسد. با این حال، موضوع اصلی ساده است: شما تنها به ازای نتایج به دست آمده هزینه پرداخت خواهید کرد. همینطور این رویکرد به کمک ابزارهای مناسب شما را قابل می‌سازد تا دید شفاف و دقیقی از کانال هایی که کاربر جذب میکنید داشته باشید تا بتوانید بودجه مارکتینگ خود را صرف کانال های ارزشمند و با نرخ بازگشت بالا سرمایه گذاری کنید. 

بازاریابی عملکرد
پرفورمنس مارکتینگ

ابزارهای رایج و پرکاربرد مورد استفاده در بازاریابی عملکرد (پرفورمنس مارکتینگ):

در بازاریابی عملکرد پرداخت هزینه منوط به تکمیل شدن یک اقدام از سمت کاربر است، به این شکل که شما بر اساس یک‌سری اقدامات از پیش تعیین شده در تبلیغات و کمپین هزینه پرداخت می‌کنید. برخی از معیارهای پرداخت به شرح ذیل است:

Search Console: سرویس رایگان ارائه شده توسط Google که به صاحبان وب‌سایت و وب‌مستران کمک می کند تا عملکرد وب‌سایت در صفحه نتایج جستجو (SERP) نظارت کنند و با استفاده از دیتاهای مختلف در داشبورد سرچ کنسول وضعیت سئو وب‌سایت بهبود دهند.

Google Analytics: هر اطلاعاتی که از کاربران و ترافیک وبسایت نیاز داشه باشید میتونید تو داشبورد گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید. مجموعه ای از آمار و اطلاعاتی که به شما کمک میکنه تا ترافیک، رفتار، منبع ترافیک وبسایت، اطلاعات پرسونای کاربران، نرخ تبدیل و… ردیابی کنید و از اونها برای بهبود عملکرد وب‌سایت استفاده کنید.

Firebase: یک پلتفرم جامع به همراه امکانات و ویژگی های مختلف که یکی از سرویس ها و امکانات این پلتفرم تجزیه و تحلیل اپلیکشن های موبایل است و به شما کمک می کنه تا نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن، جمع آوری ارورها، ارسال نوتیفیکشن، تعریف ایونت ها، بررسی نرخ تبدیل و… را اندازه گیری کنید.

Google Tag Manager: ابزار و سرویس پرکاربردی که به شما برای مدیریت و استفاده از ابزارهای مختلف برروی وبسایت و اپلیکیشن کمک میکند، میتوان با استفاده از تگ منیجیر ایونت ها و رفتار کاربر را به سرویس های تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس برای تحلیل و ذخیره سازی ارسال کرد. همچنین تسلط بر این ابزار نیاز شمارا از تیم فنی کمتر کمتر میکنه و باعث سرعت بخشیدن به انجام تسک های شما میشه.

AD Network: اد نتورک ها پلتفرم های تبلیغاتی واسط هستند که میان تبلیغ کننده و نمایش دهنده تبلیغات قرار میگیرند تا روند اجرای کمپین های تبلیغاتی و مدیریت جایگاه های نمایش تبلیغات تسهیل کنند. اد نتورک ها باعث استفاده بهینه بودجه، ذخیره زمان و تسهیل برقراری ارتباط و چانه‌زنی با نمایش دهنده و… میشوند.

چند اد نتورک ایرانی: یکتانت، مدیا اد، تپسل

کانال‌ها در پرفورمنس مارکتینگ

از کانال های تبلیغاتی بسیاری میتوان در بازاریابی عملکرد (پرفورمنس مارکتینگ) استفاده کرد و بهره برد. در ادامه راجع به برخی از این کانال‌ها صحبت میکنیم.

  • سئو
  • تبلیغات کلیکی
  • شبکه های اجتماعی
  • افیلیت مارکتینگ
بازاریابی عملکرد
میلاد نصیری
میلاد نصیری
درحال سپری کردن ششمین سال از مسیر شغلی‌ام در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستم. در دو سال گذشته بر حوزه پرفورمنس مارکتینگ و مارکتینگ اتومیشن متمرکز بودم تا بتونم با تکیه بر دیتا راه‌حل های داده محوری به کسب و کارها ارائه دهم. در اینجا دانش و تجربیاتم را به اشتراک می‌ذارم.

نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفورمنس مارکتینگ نوعی بازاریابی آنلاین است که در آن تبلیغ‌کننده برای نتایج مبتنی بر عملکرد به یک شرکت وابسته (مثل آژانس های تبلیغاتی و اد نتورک‌ها) پول پرداخت می‌کند.

افزایش  فروش، بهینه سازی نرخ تبدیل، رشد کسب و کار، استفاده بهینه از بودجه و…

پرفورمنس مارکتینگ نوعی بازاریابی آنلاین است که در آن تبلیغ‌کننده برای نتایج مبتنی بر عملکرد به یک شرکت وابسته (مثل آژانس های تبلیغاتی و اد نتورک‌ها) پول پرداخت می‌کند.

سوالات متداول

لیست سوالات متداول را مشاهده کنید و اگر پاسخ خود را پیدا نکردید برای ما کامنت بگذارید تا به سوال شما پاسخ بدیم.

نیاز به مشاوره دارید؟