۶ روش افزایش فروش در اینستاگرام به کمک چت بات
۱۴۰۲-۰۷-۱۲
| 564بازدید
| بدون دیدگاه
افزایش فروش در اینستاگرام به کمک چت بات
نتیجه افزایش فروش آنلاین، رشد کسب و کار، طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی و رشد فضای تجارت الکترونیک همگی چه برای صاحبان کسب و کارهای نوپا و متوسط که خود بازاریابی و تبلیغات را مدیریت میکنند و چه در تیم و دپارتمانهای مارکتینگ و فروش در کسب و کارهای بزرگ
کاهش زمان آزاد را به ارمغان میآورد.
استفاده از چت بات اتومیشن میتواند یک راه اثربخش برای رهاسازی شما و تیمتان از کارهای تکراری و وقت گیر باشد و در عوض با صرفه جویی و اتوماسیون کارها، کارایی شما و تیمتان را افزایش میدهد، نتایج و اهدافتان را بهبود میبخشد و ساعت ها زمان برایتان ذخیره میکند.
برای خوانایی بهتر از این پس بجای واژه چت بات و اتومیشن از کلمه اتوماسیون استفاده میکنیم
بسته به نرمافزاری که برای اتوماسیون کارهایتان استفاده میکنید، اتوماسیون شبکه های اجتماعی میتواند اطلاعات مشتریان و کاربران را مثل: شماره تماس، آدرس ایمیل، سن، تاریخ تولد و ... ذخیره کند. کاربرانی که در شبکه های اجتماعیتان برای شما پیام ارسال کرده اند را سگمنت بندی کند، در زمان معین بابت موضوعی مشخص شده برای کاربران پیام پیگیری (مثل نظرسنجی، یادآوری، follow up و...) ارسال کند، به صورت ۲۴ ساعته در شبانهروز و بدون نیاز به ادمین و اپراتور پشتیبان پاسخ کامنت، دایرکت و سوالات کاربران را بدهد و برای بالابردن نرخ تعامل سناریو های گیمیفیکیشن اجرا کند.
در نتیجه، شرکت هایی که اتوماسیون را پذیرفته اند میتوانند با استفاده از این تکنولوژی مشتریان بالقوه خود را به خریدارانی وفادار تبدیل کنند و سطح مطلوبتری از پشتیبانی و خدمات مشتریان را به صورت خودکار و اتوماسیون شده به خریداران خود ارائه دهند و مشتریانی خوشحالتر داشته باشند.
[caption id="attachment_3140" align="aligncenter" width="500"]
افزایش فروش در اینستاگرام[/caption]
۶ روش که یک چت بات می تواند فروش کسب و کار شمارا افزایش دهد
در ادامه ۶ روش کارامد را برایتان شرح میدهیم که چطور با استفاده از چت بات میتوانند فروش اینستاگرام را متحول کرد و همچنین سطح پشتیبانی و رضایت از خرید را برای مشتریان بهبود بخشید.
1- بهبود تولید سرنخ (Lead Generation)
از اتوماسیون برای جذب و تولید سرنخ (lead generation) های خود استفاده کنید. برای مثال میتوانید از قابلیت Instagram Direct Message Automation (
دایرکت هوشمند) استفاده کنید و کاربرانی که با شما تعامل دارند را وارد یک Flow و سناریو کنید و از آنها اطلاعاتی که به عنوان سرنخ نیاز دارید را مثل شماره موبایل، آدرس ایمیل و ... دریافت کنید.
این قابلیت به شما امکان میدهد تا کارانی که برای پست و ریلز شما کامنت میگذارند، پیام دایرکت ارسال میکنند، برروی استوری ریپلای میکنند و یا حتی شمارا در استوری هایشان منشن میکنند را وارد یک Flow خودکار کنید و از آنها سوالاتی را برای
تولید سرنخ بپرسید و یا در انتهای سوالات با توجه به پاسخ های دریافتی محصولاتی متناسب با پرسونا و نیاز کاربر برای آن ارسال کنید.
[caption id="attachment_3117" align="aligncenter" width="500"]
Lead Generation در اینستاگرام به کمک چت بات[/caption]
برای مثال اگر شما فروشگاه کفش دارید میتوانید از کاربرتان سبک مورد علاقه، جنسیت، رنگ و سایز مناسب را بپرسید و در انتها صفحه محصول و یا دسته بندی محصولی که کاربر میتواند کفش مورد نیازش را پیدا کند برای آن ارسال کنید.
در انتهای این سناریو شما با تنظیم کردن تگ های هوشمند قابلیت این را دارید که این کاربر را در سگمنت مشخصی دستهبندی کنید تا در تعامل بعدی با توجه به پرسونای کاربر پیشنهادات هوشمندانه و شخصی ارائه کنید.
2- افزایش نرخ تعامل
میتوانید با قابلیت Direct Message Automation فراتر از پاسخگویی خودکار به کاربران بروید! همانطور که پیشتر گفته شد این قابلیت برای تعامل با کاربرانی است که از طریق کامنت، منشن، ریپلای استوری و لایو با شما تعامل میکنند و شما مجبور با هرکاربر به صورت جداگانه چت کنید و سوالات آنهارا پاسخ دهید. علاوه بر این قابلیت هایی که گفته شد در همین حین که ربات هوشمند شما مشغول تعامل و پاسخ سوالات کاربران هستش نگاه الگوریتم اینستاگرام به پیج و اکانت شما تغییر میکند و شمارا به خاطر افزایش تعامل (engagement) با کاربران مستحق پاداش میداند!
در واقع الگوریتم اینستاگرام به اکانت شما به خاطر داشتن نرخ تعامل بالا پاداش میدهد و این باعث میشود تا پست و استوری های شما در اینستاگرام بیشتر دیده شود، در اکسپلور بیشتر ظاهر شوید و در نتیجه کاربران هدف شما بیشتر شمارا میبینند و در انتها این اتفاقات میتواند به صورت غیرمستقیم باعث افزایش تعداد فالوور و فروش شما شود.
دقیقا هدفی که برای آن در شبکههای اجتماعی حضور دارید و پیش از این مجبور بودید به صورت منظم وقت و تمرکز خود را معطوف به طراحی پست های درگیر کننده و چالشی و برگزاری مسابقات و چالش های اینستاگرامی با همین هدف کنید و حالا میتوانید ساعت ها زمان برای انجام کارهای دیگر ذخیره کنید.
تجربه شخصی من در طراحی سناریو و Flow هایی با هدف افزایش نرخ تعامل برای اکانت های اینستاگرامی با کاربران ایرانی و فارسی زبان به صورت میانگین به این شکل بوده است:
افزایش نرخ Account Reached تا ۳۵٪ کل فالوور های پیج با میانگین فالوور 100K
3- پاسخ به سوالات متداول
به صورت اجتناب ناپذیری باید این موضوع را تجربه کرده باشید که کاربران و فالوورهای شما سوالاتی تقریبا مشابه و تکراری از شما میپرسند. این سوالات متداولا شامل مواردی از این قبیل میشود:
-
-
- قیمت [یک محصول / خدمات] چقدر هستش؟
- فروش حضوری دارید؟
- ساعت کاری فروشگاه تا کی هستش؟
- چطور میتونم رزرو نوبت انجام بدم؟
- سفارش من کی ارسال میشه و به دستم میرسه؟
اینها نمونه هایی از سوالاتی است که میتواند برای هر اکانت و کسب و کار متفاوت باشد و نکته مهم این است که دیگه نیازی به جواب دادن مورد به مورد برای هر کاربر نیست و چت بات با جواب دادن به این موارد نه تنها برای شما زمان زیادی ذخیره میکند بلکه میتواند بعد از گذشت یک زمان مشخص (مثلا ۳ ساعت یا ۱ روز) از کاربرانی که سوال پرسیده اند پیگیری کند که آیا کاربران به جوابی که میخواستند رسیده اند یا خیر!؟ و با توجه به جواب کاربر سناریو گفتگو چت بات با کاربران متفاوت خواهد بود.
4- ارائه خدمات به مشتریان به صورت 24/7
با این قابلیت هرگز از جواب دادن به سوالات یکسان یا خارج از ساعت کاری خسته نمیشوید چون که دیگه این کار رو شما انجام نمیدید :)))
با راهاندازی سیستم پاسخگویی به سوالات کاربران این امکان برای کاربران و مشتریان فراهم میکنید که پاسخ سوالات خودشون رو از چت بات شما بگیرند و درحالی که فکر میکنند شماهستید که به سرعت دارید به سوالات اونها پاسخ میدید.
5- فروش محصولات در دایرکت اینستاگرام
فرقی نمیکند که پیج شما فروشگاه محصولات آموزشی باشد یا یک مربی بدنسازی و یا حتی مشاور حقوقی! تمام کسب و کارهای اینترنتی و حتی فیزیکی که از اینستاگرام و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند میتوانند با استفاده از قابلیت چت بات اتومیشن محصولات و خدمات خود را به کاربران پیشنهاد دهند و بدون خارج کردن کاربران از فضای اینستاگرام برای اونها لینک پرداخت ارسال کنند تا فروش خود را تکمیل کنند.
چند مثال از کسب و کارها و نحوه استفاده اونها برای فروش محصولات و خدمات میتونید در ادامه بخونید:
-
-
-
-
- ارسال لینک رزرو نوبت: مطب و کلینیک ها، موسسه های حقوقی و مشاورهای، مشاوران، رستورانها و...
- فروش محصولات: تمام فروشگاههای اینترنتی با محصولات فیزیکی و مجازی
6- جمعآوری نظرات و بازخوردها
با استفاده از قابلیت زمان بندی هوشمند (Smart Delay) میتوانید در انتهای گفتگوها با فاصله زمانی مشخصی که شما تعیین میکنید از کاربران بازخورد تهیه کنید، لینک پرسشنامه (Survey) ارسال کنید و از کاربران هرآنچه را که نیاز دارید سوال بپرسید و یا حتی از خرید آنها تشکر کنید. و در ادامه میتوانید اگر بازخورد با ستاره کم و منفی دریافت کردید میتوانید راجع به آن سوال مشخصی بپرسید تا جویای دلیل عدم رضایت مشتریان و کاربرانتان بشوید و مشکلات کسب و کارتان را حل کنید.
منابع:
manychat blog |
statista
نویسنده:
میلاد نصیری