میلاد نصیری

میلاد نصیری

۵ مرحله برای ساخت فانل فروش خودکار به کمک چت بات اتومیشن

۵ مرحله برای ساخت فانل فروش خودکار به کمک چت بات اتومیشن

۱۴۰۲-۰۷-۱۲
| 350بازدید
| بدون دیدگاه

۵ مرحله برای ساخت فانل فروش خودکار به کمک چت بات اتومیشن

فانل های فروش به طوری طراحی می‌شوند که بازدیدکنندگان را به یک سفر کوتاه و جذاب ببرند، با آنها تعامل کنند تا از بازدیدکننده به خریداران و مصرف کنندگان خدمات و محصولات شما تبدیل شوند. در این مسیر چند قدم مهم نیاز است تا در نهایت کاربران تصمیم بگیرند و خرید خود را انجام دهند.  

چگونه یک فانل فروش خودکار با چت بات اتومیشن بسازیم؟

در این پست یاد خواهید گرفت که چطور با استفاده از تکنولوژی چت بات اتومیشن فانل فروش اتوماسیون شده‌ای طراحی کنید تا بازدیدکنندگان با ورود به فانل به صورت خودکار مراحل شما را یک به یک طی کنند تا به خریداران کسب و کار شما تبدیل شود. اما قبل از شروع توضیحات و آموزش چگونگی ساخت این فانل برای جا انداختن اهمیت این موضوع قصد دارم که برای شما چند گزارش و حقایق (Fact) آماری از صنعت خرید و فروش در اینستاگرام در ایران رو به صورت خلاصه و کوتاه بررسی کنم. البته که شما می‌تونید با کمی اسکرول کردن به پایین صفحه مستقیما ۵ مرحله ساخت فانل فروش با چت بات اتومیشن رو مطالعه کنید و برای کسب و کارتون ازش استفاده کنید ولی برای اینکه کمی اطلاعات جدید و مستند از بازار اینستاگرام به دست بیارید تا بتونید چشم انداز بهتری نسبت به این رسانه و مدیوم داشته باشید شدیدا پیشنهاد می‌کنم که بخش اول این پست رو از دست ندید و همراه باشید.  

سهم بازار فروشگاه‌های ایرانی از حجم خرید و فروش در اینستاگرام چقدر هستش؟

طبق آمار منتشر شده که به سال ۱۴۰۰ اشاره داره و توسط تکراسا جمع‌آوری و منتشر شده است (که فرض و منبع آماری ما در این پست هستش) بازار خرید و فروش محصول در اینستاگرام ایران ۱۸ - ۳۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده که اطلاعات بیشتر مثل میانگین تعداد سفارش ماهانه کاربران ایرانی، ارزش هر سفارش و ... می‌تونید از عکس زیر که بریده ای از این گزارش منتشر شده هستش بخونید.با توجه به اینکه این گزارش مربوط به سال ۱۴۰۰ هستش و در طی این زمان سپری شده تا به امروز (فروردین ۱۴۰۲) شاهد تغییر رفتار خرید کاربران با پیشرفت تکنولوژی، گسترش و زیرساخت دیجیتال (احتمالا کمترین تاثیر داشته :)))، پیوستن کسب و کارها به تجارت الکترونیک و آنلاین شدن خرید و فروش ها و مهمترین عامل که در طی این ۲ سال تجربه کردیم تجربه پاندمی کرونا و کوچ اجباری و سریع کسب و کارها به فضای دیجیتال بوده‌ایم و این موارد باعث رشد و بزرگتر شدن حجم معاملات و بازار خرید و فروش اینستاگرام شده ارزش و اهمیت این موضوع چندبرابر میشه.  

چالش‌های فروش کسب و کارها در اینستاگرام چیست؟

درست هستش که فضای تجارت الکترونیک در ایران درحال گسترش و بزرگتر شدن هستش ولی به دلایل مشخصی که میدونیم امکاناتی مثل فروشگاه اینستاگرام (instagram shop) در ایران غیرفعال هستش و این به معنی عدم یکپارچگی خرید کاربران مثل فراهم بودن زیرساخت پرداختی، حمل و نقل، چالش در ثبت سفارش و... میشه و این به معنی چالش هایی برای فروش بیشتر هستش. گزارشی که پیش‌تر خوندیم به مشکلات و چالش های فروش در اینستاگرام هم اشاره مشخصی داشت و در ادامه مهمترین چالش های کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند رو باهم میخونیم: عدم اعتماد مشتریان برای ثبت سفارش با قیمت بالا، پیگیری و ثبت سفارش کاربران برای پیج های پر فروش، درگاه پرداخت و پشتیبانی مشتریان، زیرساخت فنی لینک محصولات و...  
دلیل اضافه کردن چالش فروش در اینستاگرام به این پست داشتن نگاه واقع‌گرایانه برای استفاده از این رسانه به منظور فروش خدمات و محصولات هستش و کمی جلوتر و در توضیحات "چگونگی راه‌اندازی فانل فروش به کمک چت بات" قصد داریم تا روش هایی برای حل و کم‌رنگتر کردن این مشکلات و چالش ها اضافه کنیم.
 

آیا با فیلتر بودن اینستاگرام در ایران جدی گرفتن این رسانه برای فروش منطقی هستش؟

جواب کوتاه "بله" هستش; طبق تجربه و مشاهدات شخصی میشه گفت که وضعیت خرید و فروش، بازدید و فعالیت پیج های اینستاگرام نزدیک به حالت قبل از شروع مسدود شدن اون رسیده و کاربران به عنوان خریداران از این پلتفرم برای تهیه محصولات و خدمات خودشون استفاده می‌کنند.  

جمع‌بندی ابتدایی

تا به اینجا از اهمیت حضور در فضا و پلتفرم اینستاگرام برای فروش و معرفی محصولات و خدمات به خوبی طیق آمار‌های منتشر شده قانع شدیم و از چالش های فروش در این پلتفرم و رسانه هم صحبت کردیم. حالا با جمع‌بندی ابتدایی می‌خوایم به بخش آموزش فنی ساخت فانل فروش با چت بات اتومیشن وارد بشیم و بتونیم با استفاده از این تکنولوژی بر روی مواردی مثل: افزایش فروش، سپردن فعالیت هایی مثل پشتیبانی و ... به چات بات هوشمند برای خودمون زمان آزاد بخریم و با سپری کردن زمان کمتر فروش بیشتری رو تجربه کنیم و مشتریان خوشحال‌تری هم داشته باشیم.  

۵ مرحله برای ساخت فانل فروش به کمک چت بات اتومیشن

در این بخش توضیح خواهم داد که چطور برای پیج اینستاگرام خود قیف فروشی پر بازده طراحی کنیم و با کمک چت بات اتومیشن فرایند ورود، تعامل، پیشنهاد محصول و پیگیری کاملا خودکار و زمان‌بندی شده تنظیم کنیم تا کمترین میزان زمان خود را برای چت کردن با کاربران در دایرکت صرف و کنیم.  

۱- ورود کاربران به فانل; بازدیدکنندگان را به دام بیاندازید!

مرحله ابتدایی خود را با اینکه چطور کاربران وارد قیف فروش و فانل خودکار خود کنیم شروع میکنیم، تنها شرط ابتدایی ورود کاربران به قیف فروش ما این است که اولین تعامل باید با خود کاربر باشد. این به این دلیل است که برای فعال‌ شدن چت بات و شروع تعامل خودکار ما نیاز به اجرا شدن یک شرط (Trigger) داریم و آن می‌توانید گذاشتن یک کامنت زیر پست و یا ریلز شما، ریپلای کردن استوری و یا لایو استوری، ارسال پیام در دایرکت و یا انتخاب یک گزینه از منوی FAQ صفحه دایرکت شما (برای کاربرانی که اولین تعامل را دارند و قبلتر چت نداشته اند.) از سوی کاربران و فالوورهای شما باشد.   راهکار برای عملی کردن و به دام انداختن کاربران برای ورود به فانل فروش ساده است، می‌توانید شرط (Trigger) اجرا و فعال شدن چت بات را به روش های ساده و کاربردی زیر تعریف کنید:
    • ارسال عدد "1" در دایرکت
    • ارسال کلمه "مشاوره خرید" در دایرکت
    • تنظیم Trigger برای کامنت هایی که کلمه "قیمت" در آن دیده می‌شود
    • منشن کردن آی دی پیج شما توسط کاربر در استوری (مناسب مسابقه‌ها و جشنواره تخفیف)
    • ریپلای کردن استوری و لایو استوری شما با یک عبارت خاص مثل "مشاوره"، "تخفیف"، "1" و ...

۱-۱ - طراحی کمپین و نحوه ورود کاربران به مرحله اول فانل فروش

استفاده از این موارد به طور معمول و بر اساس تجربه ما در طراحی و فعال‌سازی چت بات اتومیشن بیشترین نرخ تعامل را از کاربران گرفته است. شما می‌توانید در پست و ریلز های خود، استوری و حتی قسمت بیوگرافی پیج خود از کاربران بخواهید تا این عبارات را برای شما ارسال کنند. برای مثال به عکسی که در ادامه از پیج هایی که چت بات اتومیشن اجرا کرده‌ایم توجه کنید:     اتوماسیون فروش در اینستاگرام    

۲- طراحی Flow و مسیر تعاملی برای تبدیل بازدیدکنندگان به کاربر/خریدار

طراحی و Flow در واقع مسیری است که شما برای تبدیل کردن بازدیدکنندگان و کاربران منفعل به خریداران خود تعیین می‌کنید و این بخش باید در حین سادگی کامل و بدون نقص باشد. نباید مراحل را بی‌جهت طولانی و پیچیده کرد و از طرفی خلاصه سازی و کوتاه کردن قدم های Flow و مسیر تعامل جواب معکوس میدهد. شما در این مسیر باید نیاز کاربران را درست سنجیده باشید و پاسخی مثل ارائه یک گزینه مناسب برای آن داشته باشید تا بتوانید به درستی اعتماد سازی کرده و تعامل مناسبی را برقرار کنید.  

۳- غربالگری و سگمنت بندی کاربران برای ارائه پیشنهاد مشخص

سگمنت بندی از دیگر کارهای الزامی است اگر می‌خواهید ذهنیت و آمار درستی از پراکندگی سلیقه، نیاز و پرسونای کاربران داشته باشید. اینکار برای شما فواید بسیاری دارد و به طور مثال اگر کسب و کاری دارید که محصولات و یا خدمات ارائه می‌کنید باعث می‌شود پیشنهادات درستی به مخاطبان هدف ارائه کنید و اگر پیج ایسنتاگرام شما محتوا محور می‌باشد می‌توانید در دریای بهم ریخته فالوور هایی که نمی‌دانید سلیقه و نیاز هرشخصی چیست محتوای مورد نیاز هر کاربر به دستش برسونید.     [caption id="attachment_3126" align="aligncenter" width="600"]راههای افزایش فروش در اینستاگرام سگمنت بندی کاربران بر اساس نیاز کسب و کار[/caption]   در تصویر بالا یک نمونه سگمنت بندی را مشاهده می‌کنید که بر اساس نیاز کسب و کاری خدمات محور مخاطبان برای ثبت نام و دریافت گواهینامه به صورت آنلاین به ۲ دسته ۱۸ سال تمام و کمتر از ۱۸ سال تقسیم می‌شوند و اینکار به ما در مرحله ارائه پیشنهاد این امکان را می‌دهد تا به کاربران بالقوه پیشنهاد مستقیم ارائه دهیم و کاربرانی که بالقعل هستن و کمتر از ۱۸ سال سن دارند را ابتدا سگمنت کرده و بجای ارائه پیشنهاد تاریخ تولد و شماره تماس آنهارا به عنوان lead دریافت کنیم تا چند روز قبل از تولد و تمام شدن ۱۸ سالگی به همراه پیام تبریک تولد کد تخفیف ثبت نام ارسال کنیم تا به محض اینکه شرایط ثبت نام گواهینامه را داشتند به مشتریان کسب و کارمان نیز تبدیل شوند.  

۴- ارائه پیشنهاد

ارائه پیشنهاد به عنوان یک دعوت به اقدام و آخرین مرحله فانل شما می‌باشد. در این مرحله باید بعد از طراحی Flow و سگمنت بندی کاربران بتوانید پیشنهادی مناسب برای کاربر خود در نظر بگیرید. این پیشنهاد می‌تواند بسته به شرایط تشکیل شده از یک یا چند گزینه برای فروش یک محصول و یا خدمات باشد و یا حتی پیشنهادی مثل سابسکرایب کردن کانال یوتیوب. نوع پیشنهاد بستگی به Flow چیده شده از سمت شما و همچنین نوع کسب و کار و پیج اینستاگرام شما باشد.   ارائه پیشنهاد مشخص و متاسب به سگمنت هدفدر تصویر بالا سه گزینه پیشنهاد داده شده را مشاهده می‌کنید که در مرحله ارائه پیشنهاد به کاربران برای تبدیل شدن به مشتری ارائه می‌شود. در واقع بعد از مشخص شدن اینکه کاربر پیش‌نیاز های لازم برای دریافت خدمات را دارد (در این کیس اینکه ۱۸ سال کامل دارد) ۲ گزینه پیشنهادی پیش رو دارد (که البته توضیحات و مشخصات هردو گزینه قبلا توضیح داده شده) و می‌توانید بسته به نیاز خود یکی از آن ۲ مورد را انتخاب کند. همچنین به دلیل در نطر گرفتن نوع پرسونای کاربران این کسب و کار و انجام A/B تست های مختلف گزینه سومی برای راهنمایی بیشتر در نظر گرفته شده است که بعد از انتخاب این گزینه و طی کردن Flow طراحی شده مجددا گزینه های فروش برای کاربر به صورت خودکار ارسال می‌شود که می‌توانید نتیجه این سناریو پیاده شده را در تصویر ذیل مشاهده کنید که بعد از دریافت مشاوره کاربران با اطمینان و اعتماد بیشتری محصول و گزینه مورد نیاز و مناسب خود را انتخاب می‌کنند   [caption id="attachment_3124" align="aligncenter" width="500"]قیف فروش اینستاگرام همینطور که در تصویر قابل مشاهده است پیام پیشنهادی ۶۰ ثانیه بعد از دریافت مشاوره از پشتیبان برای کاربر ارسال می‌شود و با دقت به آمار متوجه اثربخش بودن این مرحله می‌شوید[/caption]

۵- ریتارگتینگ کاربران برای تبدیل شدن به مشتری

ریتارگت کردن کاربران همیشه اثربخشی کمپین شمارا افزایش می‌دهد. دلایل زیادی وجود دارد که کاربر بعد از دریافت پیشنهاد از شما خرید نکند و این بسیار معمول و طبیعی است. ممکن است در لحظه تصمیم گیری دریافت یک تماس برای کاربر حواس پرتی لازم را ایجاد کند تا دیگر به پیشنهاد شما فکر نکند و یا به هردلیلی نسبت به پیشنهاد شما دچار عدم اطمینان باشد. استفاده از تکنیک ریتارگتینگ این امکان را به کاربر می‌دهد تا بعد از دریافت پیشنهاد شما و گذشتن یک زمان کافی برای تحلیل پیشنهاد مجددا پیشنهاد را دریافت کند تا بتواند تصمیمی قطعی برای نهایی کردن آن بگیرد. مجددا در ادامه تصویری از یک Flow اجرا شده و واقعی را مشاهده می‌کنید که بعد از گذشت ۲۴ ساعت از مشاهده اولیه پیشنهاد را برای کاربر تکرار می‌کند تا کاربر بتواند مجددا فرصت انتخاب داشته باشد و همانطور که واضح است این مرحله اثربخشی بسیار زیادی برای کمپین داشته است و فقط با اضافه کردن یک مرحله حساب شده فروش افزایش پیدا می‌کند. ساخت فانل فروش با چت بات اتومیشن  

جمع بندی

در کلیت این مقاله سعی شد تا در ابتدا اهمیت موضوع استفاده از مدیوم اینستاگرام برای شما شرح داده شود و بعد از مشاهده آمار و ارقامی قابل استناد به مرحله پیاده سازی و ساخت فانل فروش با چت بات اتومیشن قدم گذاشتیم و مجددا با استفاده از آمار، ارقام و اطلاعات یک کمپین اجرا شده با اجازه صاحب کسب و کار برای شما اثربخشی داشتن فانل فروش خودکار و استفاده از چت بات اتومیشن در فانل فروش را شرح دهیم. شما می‌توانید با توجه به آموزش داده شده برای کسب و کار خودتون فانل خودکار مشابهی را ایجاد کنید. همچنین اگر در خصوص هر مرحله سوالی دارید می‌تونید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا به سوال شما پاسخ بدیم. همچنین خوندن نظرات شما برای ما لذت بخش و خوشحال میشیم نظرتون رو با ما به اشتراک بذارید.    

نویسنده: میلاد نصیری | منبع آمار و مشاهده گزارش: تکراسا



نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *